Rozdział 7 – wkładka oporowa
W tym rozdziale:
- zostanie założony plik modelowy;
- zostanie zamodelowana wkładka oporowa – rysunek poniżej;
7.1 Założenie pliku modelowego
- Założyć plik modelowy;
- W oknie Zmienne wprowadzić parametr grubosc_plytki– rysunek poniżej;
- W oknie Zmienne wprowadzić parametr srednica_zewnetrzna_plytki i powiązać go z parametrem v68 (Wyciągnięcie po linii prostej:3/Szkic:3) z pliku PSR-D 003 – rysunek powyżej;
- We właściwościach pliku wpisać numer rysunku P¦R-D 004;
- We właściwościach pliku wpisać nazwę części Wkładka oporowa;
- We właściwościach pliku wybrać jeden z gatunków stali;
- Zapisać plik pod nazwą PSR-D 004;
7.2 Tworzenie bryły bazowej
- Umiejscowić szkic na płaszczyźnie XY;
- Narysować kontur otwarty (styl linii Konturowa) oraz oś obrotu (styl linii Osiowa) – rysunek poniżej;
- Zwymiarować kontur i oś obrotu – rysunek powyżej;
- Wyjść ze szkicownika klikając przycisk Szkic;
- W pasku narzędzi Panel kompaktowy kliknąć przycisk Tworzenie i edycja brył, następnie z rozwijalnego menu przycisk Wyciągnięcie (sposób 2)– rysunek poniżej;
Proszę zwrócić uwagę, że w przypadku konturu otwartego program domyślnie ustawia się na tworzenie bryły cienkościennej. Ponieważ naszym zamiarem jest otrzymanie bryły pełnej, pozostaje albo kontur domknąć albo zmienić ustawienia. Pierwszy sposób jest prosty i nie przedstawia problemu, zajmijmy się więc tym drugim.
- W zakładce Opcje kliknąć przycisk Sfera– rysunek poniżej;
- W zakładce Cienkościenność z rozwijalnego menu wybrać opcję Brak– rysunek poniżej;
- Utworzyć bryłę bazową klikając przycisk Tworzenie obiektu – rysunek poniżej;
- Zapisać plik;
7.3 Odejmowanie materiału (1/2)
- Umiejscowić szkic na płaszczyźnie XY;
- Narysować kontur zamknięty (styl linii Konturowa) oraz oś obrotu (styl linii Osiowa) – rysunek poniżej;
- Zwymiarować kontur i oś obrotu – rysunek powyżej;
- Wyjąć ze szkicownika klikając przycisk Szkic;
- Kliknąć przycisk Odjęcie (sposób 2)i odjąć materiał tworząc rowek (bieżnię dla kulek łożyskowych) – rysunek poniżej;
- Zapisać plik;
7.4 Odejmowanie materiału (2/2)
- Umiejscowić szkic na płaszczyźnie ZX;
- Narysować, umiejscowić i zwymiarować kontur – rysunek poniżej;
- Wyjść ze szkicownika klikając przycisk Szkic;
- Kliknąć przycisk Odjęcie (sposób 1);
- W zakładce Opcje z rozwijalnego menu wybrać opcję Oba kierunki– rysunek poniżej;
- W zakładce Opcje dla obu kierunków wyciągania z rozwijalnych menu wybrać opcję Przez wszystko– rysunek poniżej;
- Odjąć materiał klikając przycisk Tworzenie obiektu– rysunek poniżej;
- Kliknąć przycisk Lustro (sposób 1)i odbić wykonany otwór względem płaszczyzny ZY – rysunek poniżej;
- Zapisać plik;
7.5 Zaokrąglanie i fazowanie krawędzi
- Kliknąć przycisk Zaokrąglenie i zaokrąglić promieniem R0,5krawędzie pokazane na rysunku poniżej;
- Kliknąć przycisk Faza i fazować 1x45°krawędzie pokazane na rysunku poniżej;
- Kliknąć przycisk Faza i fazować 3x45°krawędzie pokazane na rysunku poniżej;
- Zapisać plik;
7.6 Dodanie płaszczyzny
Ostatnią czynnością jaka pozostała aby zakończyć modelowanie tej części jest dodanie płaszczyzny która posłuży do prawidłowego umiejscowienia kulek łożyskowych na bieżni.
- Kliknąć przycisk Płaszczyzna (sposób 1) i wstawić płaszczyznę odsuniętą od powierzchni pokazanej na rysunku poniżej o wartość parametru v31(rozdział 7.3) w kierunku ujemnym osi Z – rysunek poniżej;
- Zapisać plik;